Still Life: From possession to being possessed by possession
Based on the work of Rachel Ruysch, 1716
Still Life: Trash Bouquet
Based on the work of Abraham Mignon ca. 1660 - 1679
Paleis het Loo - Trash Bouquet in exhibition BLOOM April- September 2024
NL
Dit kunstwerk maakt deel uit van mijn serie From Possessed to being Possessed by Possessions en was in 2024 vijf maanden lang te zien in Paleis Het Loo (museum). Het is een digitale herinterpretatie van een bloemstilleven van de 17e-eeuwse schilder Abraham Mignon, een kunstenaar die bekendstaat om zijn rijk gedetailleerde bloemcomposities met verborgen morele boodschappen.
In Trash Bouquet wordt de elegantie van het klassieke stilleven geconfronteerd met de rauwe realiteit van hedendaags stedelijk afval. Wat op het eerste gezicht een boeket lijkt, onthult zich bij nader inzien als een zorgvuldig samengestelde collage van weggegooide materialen, gefotografeerde stapels straatafval die digitaal zijn verweven met Mignon’s bloemstuk.
Het werk onderzoekt “afval” zowel letterlijk als figuurlijk: als de fysieke resten van een consumptiemaatschappij en als symbool voor wat we in onszelf onderdrukken, negeren of wegduwen. De bloemstillevens uit de Gouden Eeuw vierden ooit schoonheid, rijkdom en de vluchtige overvloed van de natuur, maar fluisterden tegelijkertijd over vergankelijkheid.
Vandaag zijn we niet langer simpelweg omringd door bezittingen: we worden erdoor bezeten. Trash Bouquet nodigt uit tot reflectie:
Wat waarderen we werkelijk? Wat gooien we weg? En welke verborgen boodschappen bloeien op uit datgene waar we liever niet naar kijken?
ENG
This artwork is part of my series From Possessed to possessed by Possessions, and was exhibited at Royal Palace Het Loo (museum) for 5 months in 2024. It digitally reimagines a floral still life by 17th-century painter Abraham Mignon an artist known for his richly detailed flower compositions and hidden moral undertones.
In Trash Bouquet, the elegance of the classical still life is confronted with the raw reality of contemporary urban waste. What first appears as a bouquet reveals itself, on closer inspection, to be a carefully composed collage of discarded materials—photographed piles of street trash digitally merged with Mignon’s floral composition.
The work explores “trash” both literally and figuratively: as the physical leftovers of consumer culture, and as a symbol of what we suppress, ignore, or discard in ourselves. These flower paintings once celebrated beauty, wealth, and fleeting natural abundance but they also whispered of impermanence.
Today, we are no longer simply surrounded by possessions: we are possessed by them. Trash Bouquet invites a moment of reflection: What do we value? What do we throw away? And what hidden messages bloom from the things we’d rather not see?
Available sizes
Still Life - Trash Bouquet
Based on the work of Abraham Mignon ca. 1660 - 1679
Small 55 cm x 70 cm Edition of 10
Medium 90 cm x 115 cm Edition of 10
Large 110 cm x 140 cm Edition of 10
Larger size on request
Art Paper print with white border
Actual print size 40 cm x 51 cm
NL
In dit her-gecreëerde stilleven bloeien schoonheid en verval naast elkaar. De bloemen, geïnspireerd op Rachel Ruysch’ meesterwerk uit 1716, lijken weelderig en stralend—tot je dichterbij kijkt. Bloemblaadjes veranderen in resten van weggegooide objecten, gescheurd verpakkingsmateriaal en sporen van hedendaagse overconsumptie.
Het werk onderzoekt hoe de dingen die wij bezitten, ons langzaam beginnen te bezitten. Wat ooit symbool stond voor overvloed onthult nu een stille verstikking: een boeket dat overloopt van de restanten van consumptie, afleiding, verslaving en verlangen. Door klassieke schilderkunst te versmelten met modern afval houdt dit werk ons een spiegel voor. Het stelt één eenvoudige, maar ongemakkelijke vraag: Wat koesteren wij? En wat kost het ons om het te blijven koesteren?
ENG
In this reimagined still life, beauty and decay bloom side by side. The flowers, inspired by Rachel Ruysch’s 1716 masterpiece, appear lush and radiant—until the eye moves closer. Petals dissolve into fragments of discarded objects, splintered packaging, and remnants of contemporary excess.
This work examines how the things we own begin, subtly and silently, to own us. What was once a symbol of abundance now reveals a quiet suffocation: a bouquet overflowing with the traces of consumption, addiction, distraction, and desire.
By merging classical still life with modern refuse, the work holds up a mirror to our time. It asks a simple but uncomfortable question: What do we cherish? And what does it cost us to keep cherishing it?
Available sizes
Still Life - From possession by being possessed by possession
Based on the work of Rachel Ruysch, 1716
Small 55 cm x 70 cm Edition of 10
Medium 90 cm x 115 cm Edition of 10
Large 110 cm x 140 cm Edition of 10
Larger size on request
Art Paper print with white border
Actual print size 39 cm x 50 cm
Specificaties
Elk kunstwerk is verkrijgbaar in drie formaten: S, M en L
Grotere maatwerkformaten zijn op aanvraag mogelijk
Limited edition serie van 10 werken per formaat
Geleverd met een echtheidscertificaat
Afgedrukt op hoogwaardig mat Art Paper of Satin Photo Paper op 3 mm Dibond/Alu-bond
Het kunstwerk is voorzien van een professioneel ophangsysteem
Prijzen zijn inclusief 9% btw, exclusief verzendkosten
Let op voor internationale klanten: eventuele invoerrechten, heffingen of bijkomende kosten zijn voor rekening van de koper.
Specifications
Each artwork is available in three sizes: S, M, and L in limited editions of 10 per size
Larger custom sizes are available upon request
Limited edition series of 10 pieces per size
Comes with a Certificate of Authenticity
Printed on high-quality matte Art Paper or Satin Photo Paper, professionally attached to 3 mm Dibond/Alu-bond
Each artwork is fitted with a professional hanging system
Prices include 9% VAT and exclude shipping costs
Note for international clients: additional duties, taxes, or import fees may apply. These are the responsibility of the buyer.